Weer een weekje verder... - Reisverslag uit Limuru, Kenia van Stef Berkhot - WaarBenJij.nu Weer een weekje verder... - Reisverslag uit Limuru, Kenia van Stef Berkhot - WaarBenJij.nu

Weer een weekje verder...

Door: Stef Berkhout

Blijf op de hoogte en volg Stef

18 Januari 2014 | Kenia, Limuru

Goedemorgen Nederland!

Alweer een week voorbij, de 4e alweer. Ik weet niet hoe het daar bij jullie gaat, maar hier lijkt de tijd wel snel te gaan. Gelukkig ook maar, want als je de hele tijd zit af te tellen, duren 3 maanden ook lang volgens mij.

Het is hier de hele tijd al mooi weer, dagen van vol zonnig en 27 graden zijn geen uitzonderingen. Regen is dat wel (in de zomer althans), ik heb nog maar 1 klein buitje meegemaakt sinds ik hier zit. Ik geloof dat dat bij jullie wel anders was.

Ik had niet verwacht dat ik zoveel reacties zou krijgen op mijn verslagen en natuurlijk het krantenartikel. En niet alleen ik, maar ook mijn familie krijgt veel reacties. ‘Is dat d’r ien van jullie?’ Haha, leuk. Langs deze weg: bedankt iedereen!

Hoe was mijn week? Uhm…. noem het ‘hectisch’. Best wel veel gedaan, heel veel gepraat, veel gediscussieerd en afspraken gemaakt. Nu vraag je je natuurlijk af waarom je daarvoor naar Kenia gaat, want dat kan hier in Nederland ook. Je kunt het ook anders zien, ik ben blij dat ze mij er in betrekken, want het gebeurt toch ‘hier’. Af en toe komen we toch dingetjes tegen die aandacht nodig hebben, en dat is het mooie van dat je hier bent, je kunt het gelijk oppakken.

Ton Nannes (broer van Sjaak en mede-eigenaar van het bedrijf) was deze week over gevlogen. Dat doet hij regelmatig, maar dit was de eerste keer dat ik hem mee maakte. Het is op de farm nu vrij druk met bezoeken, dus dat probeert Ton op deze manier ook een beetje weg te nemen bij het management. Maar hij houdt zich ter gelijkertijd ook bezig met projecten die nog wat aandacht nodig hebben, zo ook die van ons. Wel erg prettig dat er nu eens spijkers met koppen geslagen worden, en dat je progressie ziet. Dat maakt ook dat het op zich wel een vruchtbaar weekje is geweest. Er zijn successen behaald en doelen bereikt, dus dat geeft weer energie om door te gaan (geloof me, dat heb je nodig).

Ik zal er inhoudelijk niet teveel op in gaan, maar dingen waar ik mij de afgelopen tijd mee heb bezig gehouden moeten nu overgedragen worden op de mensen hier. Want als ik straks weg ben moeten ze het ook zelf redden, en het geeft mij weer tijd om mij op de rest van de to-do list te storten. Onderschat het niet, want hij is ongeveer nog net zo lang als toen ik hier begon. Er komt steeds iets bij, dus nu is het al een uitdaging om die straks afgerond te krijgen haha. Maar zonder gekkigheid, ik ben blij dat ze mij het vertrouwen geven om die extra dingen op te pakken. Ik ben ook blij dat de communicatie met Nederland zo soepel verloopt. Je zit af en toe toch tussen twee vuren in, en het is soms wel eens lastig om voor je eigen een standpunt te kiezen.

Maar zo ben je de hele week met van alles en nog wat bezig. Van rondjes doen in de kassen en planningen maken tot pietepeuterige, maar oh zo belangrijke, labeltjes. En dan besef je niet hoeveel tijd daar in kan gaan zitten, want met 1 keer uitleggen hoe je het wilt kom je er niet hier. Je hebt er minimaal 3 keer voor nodig, voordat ze eens door hebben wat je nou eigenlijk bedoelt. En dan moet je nog maar hopen dat het in 1 keer precies is hoe je het wilt, maar dat is helaas de meeste keren niet zo. Ik geef toe, dat Stefan niet zomaar tevreden is, werkt niet altijd mee, maar ik begrijp het wel, want ik ben zelf ook precies zo.

Vrijdag gaf Dave de Wit (stagiaire Africalla) een presentatie van zijn stage, vandaag was de laatste dag van zijn 4,5 maanden durende verblijf. Dave had zich o.a. bezig gehouden met een systeem waardoor de informatie van de verschillende partijen beter geregistreerd wordt. Ton dacht dat het voor mij ook wel interessant zou zijn, dus ik ben met hem mee gegaan. En inderdaad, interessant. Het geeft je altijd weer stof tot nadenken, hoe zou je dit systeem eventueel in jouw situatie toe kunnen passen?

Dan mag het Afrika zijn, ik blijf me nog steeds verbazen over de mogelijkheden die hier toch om handen zijn. Ze willen alles voor je doen, als ze maar duidelijk hebben wat jij wilt. Het contrast tussen de verschillende kassen/klanten is ook goed zichtbaar hier. Sowieso, het ene moment zijn er 40 dames bezig met oogsten, het andere moment is de kas zo leeg dat je je afvraagt of het geen zondag is. Maar ook de manier hoe, de ene klant eist een streng hygiënebeleid, de andere hecht daar minder waarde aan. Prima, dan doen ze dat hier. Dan dragen ze in de ene kas allemaal netjes een schortje en handhaven ze weet ik allemaal wat voor maatregelen, in een andere kas hoeft dat niet. Het maakt hun echt niet uit hoor.

En dan is het weer zaterdag. Tijd om de dingen te doen die je eigenlijk van de week had willen doen. Tijd om de week op je in te laten werken en te bedenken wat je volgende week gaat doen. Straks gaan we met het management nog even lunchen, om ze op te peppen voor de komende drukke tijd. Leuk initiatief, zo houd je ze gemotiveerd en enthousiast.

Tja, 1 maandje weg van huis, en toch doen de kleinste dingetjes je al beseffen dat je eigenlijk maar weinig meekrijgt van je thuisland. Stom voorbeeldje, maar donderdag zag ik de Mega Top 5 van 3FM voorbij komen op Facebook. Er stond maar 1 nummer in die lijst die ik kende, de rest gaat gewoon aan je voorbij. De NU.nl app vertelt je nu eenmaal ook niet alles haha.

Ik houd er mee op voor nu, heb nog wat dingen te doen. Ik heb vast een hoop overgeslagen, maar ik hoop dat ik jullie evengoed weer een idee heb kunnen geven van mijn week hier in Afrika. Volgende week hoop ik wat meer te kunnen schrijven en wat meer te kunnen laten zien.

Geniet van jullie weekend allemaal, groetjes Stef.

  • 18 Januari 2014 - 11:21

    Agatha Koppes:

    En volgende week hoop je wat MEER te kunnen schrijven??? Je schrijft al lekker veel. We krijgen zo een goede indruk van wat je allemaal doet. Dan zijn onze reacties naar jou maar heel kort.
    Ik zou graag even bij jou om een hoekje willen kijken. Ik ben volgende week de hele week vrij. Kan je nog een hulpje gebruiken?
    Nu eerst maar even appeltaart bakken voor morgen. Ja, je zegt het zelf al het leven hier gaat gewoon door. En gelukkig maar.
    Kijk alweer uit naar jouw volgend verhaal.
    Groetjes van ome Piet en tante Agatha

  • 18 Januari 2014 - 14:43

    Tineke Sneek (T,T):

    Hoi Stef.
    Je verslag is best lang hoor.
    We krijgen een goede indruk wat je allemaal doet.
    Wij gaan vadaag gourmetten bij je ouders,we zullen aan je denken en een borrel op je nemen.
    Kijk weer uit naar het volgende nieuws.
    Gr TT

  • 19 Januari 2014 - 07:17

    Yvonne Jonkman:

    Tjeetje, Stef, wat kan jij leuk schrijven: mooie stijl, geen fouten. Supergoed. Maar het belangrijkst is natuurlijk de inhoud van je werk daar, de ervaringen en de totale belevenis. Komt nooit meer terug, dus geniet er maar lekker van. Prettig weekend verder.

    Yvonne

  • 19 Januari 2014 - 14:09

    Toos Rood:

    Wat een avontuur daar ,ik denk dat je er veel van zal leren groetjes

  • 21 Januari 2014 - 00:25

    Saskia & Trijntje:

    Hallo Stef, mooi verslag! Schrijf je snel een lang verslag over hier.
    Veel plezier en je weet het: doe voorzichtig!
    Sas & Trijn

  • 21 Januari 2014 - 11:58

    E.Hopman:

    Hallo Stef,

    Bedankt dat je het thuisfront zo goed op de hoogte stelt met je verslagen. Het is goed om te lezen dat je het prima naar je zin hebt. Niet alleen avontuurlijk maar ook leerzaam. Op school is het nu rustig de leerlingen zijn op stage, eind van de week hebben we de open dagen. Je verslagen zal ik aan de toekomstige leerlingen laten lezen.

    Groeten Engel Hopman

  • 21 Januari 2014 - 22:27

    Jan KONING:

    Stef
    Wat een wereld waar jij je in bevind. Heel anders als hier in de pioenen .
    Die laten wel zien dat het zacht weer is bij ons maar het is kwa werkdruk natuurlijk niets bij jou vergeleken.
    Ik heb ramen gereinigd want het werd pitteg groen vanaf het groene wuiver.
    Verder heb ik een groot konijnenhok gemaakt omdat ik na de sneed konijnen in een afdeling wil houden. Zij lusten namelijk geen pioenen maar wel veel onkruid. Een grote proef dus samen met de kippen.
    Nu weet je toch weer iets uit westfriesland man.
    Hou je goed en we spreken mekaar. Groetjes jan koning

  • 05 December 2023 - 08:53

    Tony Demuynck:

    Hoi Stef

    leuk dat u dit doet. Veel succes[e-1f600]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stef

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 1364
Totaal aantal bezoekers 29752

Voorgaande reizen:

19 Februari 2018 - 01 September 2018

HBO Buitenlandse stage Amerika

19 December 2013 - 07 Maart 2014

MBO Buitenlandse stage Kenia

Landen bezocht: