Laatste van 2013? - Reisverslag uit Limuru, Kenia van Stef Berkhot - WaarBenJij.nu Laatste van 2013? - Reisverslag uit Limuru, Kenia van Stef Berkhot - WaarBenJij.nu

Laatste van 2013?

Door: Stef Berkhout

Blijf op de hoogte en volg Stef

29 December 2013 | Kenia, Limuru

Hallo iedereen,

Jullie vinden het blijkbaar wel leuk om wat van mij te horen, gezien de 400 bezoeken op deze pagina. Ook leuk om jullie reacties te lezen trouwens. Dus daarom maar weer even een verhaaltje van mij, het is vandaag de enigste vrije dag in de week, dus ik heb wel even tijd.

Tweede Kerstdag zouden we in eerste instantie naar een plaats gaan waar ze hier jonge verstoten olifantjes opvangen. Als je er dan rond bepaalde tijden bent, worden ze gevoerd en kun je ze gewoon aaien enzo. Maar Steven moest ’s ochtends naar de farm omdat het allemaal niet helemaal goed gegaan was ’s nachts, dus daar waren we te laat voor.

Omdat Steven naar België gaat volgende week, wilde hij nog even het een en ander kopen aan souvenirs en cadeautjes. Dus hij heeft mij afgezet bij de farm, en is dat vervolgens gaan regelen. Ik had er geen problemen mee. Ik had toch nog genoeg werk te doen, en de dames waren vandaag ook aan het oogsten, dus ben daar ook nog even bij wezen kijken. Zoals ik de vorige keer al zei, een Kerstgevoel had ik toch niet echt dit jaar, dus dan maar beter je tijd een beetje goed benutten.

Vrijdag weer een gewone werkdag, het klinkt bijna alsof ik niet anders gewend ben. Ik ben nu al een week in Kenia, die eerste is wel snel gegaan. Een week van vele indrukken kun je wel zeggen, van veel omschakelen, maar ook van genieten en beseffen dat het ook allemaal anders kan. Goh, wat zal het wennen zijn als ik weer terug ben in Nederland.

Maar vandaag moest ik nog het een en ander regelen voor de shipment van zaterdag, en ook nog wat tijd gevonden om brommer/motor (whatever) te leren rijden. Tijdens Steven zijn afwezigheid gaat de auto namelijk in onderhoud, en hadden ze voor mij zo’n apparaat in gedachte. Jullie weten hoe technisch ik ben en hoeveel motorgevoel ik heb, dus ik hield mijn hart vast de eerste keer. Echter, het viel reuze mee. Het is eigenlijk gewoon als fietsen, alleen hoef je nu niet te trappen ;).

En of je nu in het buitenland bent of niet, BTW aangifte moet je ook evengoed doen. Gelukkig kan dat allemaal via het internet, maar er waren nog een paar onduidelijkheden dit keer. Dus had ik vanmiddag met mij neef Peter Bakker op Skype afgesproken. Super handig, (1) een neef met verstand van dat soort dingen en die je daarbij wel even wil helpen, en (2) Skype. Mooi hé, dat dat allemaal kan…

Zaterdag is eigenlijk een beetje een rommeldagje altijd, het is toch een soort van weekend. Eigenlijk ben je alleen een beetje de laatste dingetjes van de week aan het afronden, en de eerste dingen aan het voorbereiden voor maandag. We werken dan ook geen volle dag. Rond 14:00 uur zijn we in de auto gestapt, laatste boodschappen halen voor mij volgende week. Ik hoef gelukkig niet naar de supermarkt, dus daar ben ik wel blij om.

Jullie weten inmiddels ook hoe de avonden er hier uit zien, vanaf 19:00 uur is het al pikdonker en heb je buiten niets meer te zoeken. Steven is ’s avonds bezig met het inpakken van zijn koffer, terwijl ik een filmpje kijk. Wederom lekker op tijd naar bed vandaag, morgen uitslapen.

Vanochtend vroeg (zondag) is Steven voor een week naar België vertrokken, hij gaat daar met vrienden en familie oud en nieuw vieren. Dus het is vandaag echt zo’n typische (al zou je het hier niet zeggen) Nederlandse winter zondag. Vooral lekker weinig doen en uitrusten haha. Steven heeft, naast de berg met DVD’s, ook een DVD box van Commissaris Witse (pap!) staan, dus ik kom de dag wel door. Ik had nog een beetje ‘huiswerk’ ook te doen, dat scheelt volgende week weer.

Ik ga oud en nieuw doorbrengen in Naivasha. Hoe en wat precies weet ik nog niet, maar dat lezen jullie wel. Jullie merken, zoveel nieuws heb ik niet te vertellen. Ik zal misschien even wat minder vaak een bericht plaatsen, maar houd jullie in ieder geval wel op de hoogte hoor! En natuurlijk kunnen we altijd gewoon mailen. In de loop van volgende week zal ik wel weer even kijken of ik weer wat foto’s online kan gaan zetten. Als het allemaal goed is kunnen jullie volgende week ook wat van mij gaan zien in de krant (NHD), dus ik ben benieuwd.

Nou mensen, ik wil vanuit Kenia iedereen een goed uiteinde toewensen, en een gelukkig, gezond, muzikaal, bloeiend en succesvol 2014! Ik proost er dit keer 2 uur eerder op dan jullie, maar dat het nieuwe jaar maar weer mooie kansen en nieuwe uitdagingen met zich mee mag gaan brengen. Kijk uit met vuurwerk, niet alleen met afsteken maar ook met kopen haha.

Groetjes!

  • 29 December 2013 - 15:22

    Yvonne Jonkman:

    Het is weer énig om je ervaringen en indrukken te lezen, Stef. Er schuilt echt een schrijver in je! Hier een wat grauwige zondag, vanmorgen zonnig en nu somber en kil. En zo zal het nieuwe jaar ook starten.
    Geen tijd voor veel tekst vandaag. Ik ben bezig met het inrichten van een grote tentoonstelling. Je weet dat ik veel fotografeer. Ik heb een drieluik Edam-Volendam-Zeevang in voorbereiding. Wordt geopend tijdens de nieuwjaarsreceptie op 6 januari, maar moet op 2 januari al hangen. Het zijn 72 grote foto's. Het wordt mooi!

    Yvonne

  • 29 December 2013 - 17:19

    Peter:

    Hallo Stef,
    Wat leuk dat we jouw leven en werken daar in Kenia zo goed kunnen volgen. We genieten van al jouw mooie verhalen en werkzaamheden daar. Verder wensen wij jouw ook een heel goed uiteinde en een prachtig begin van 2014. Groeten en tot ziens in Holland.
    Peter

  • 29 December 2013 - 17:42

    Br Patrick Dechamps OSB:

    Ben onder de indruk stef. petje af.

  • 29 December 2013 - 19:56

    Toos Rood:

    Een goede jaarwisseling en een goed begin in 2014

  • 29 December 2013 - 20:44

    Agatha:

    Stef,

    ik zie jou al helemaal voor me op een brommertje en een André van Duin helmpie op.
    Is vast ook een leuke foto voor in het NHD.
    Ik snap ook wel waarom je zoveel bezoekers hebt op de site. De verhalen zijn heerlijk om te lezen. Samen met de foto's en het videootje op facebook krijgen wij een compleet totaalplaatje van jou in Kenia.
    En dan straks ook nog in het NHD. Je flikt het maar wel mooi weer.

    Fijne jaarwisseling (met oliebollen???) en alle goeds voor 2014!

  • 30 December 2013 - 06:09

    Stef Berkhot:

    Bedankt iedereen!

    Mevrouw Jonkman, veel succes met de tentoonstelling, maar dat gaat volgens mij helemaal goed komen!

    Tante Agatha, allerliefste tante :), ik denk dat ik de oliebollen maar over moet slaan dit jaar. Ze zullen hier wel andere tradities hebben denk ik.

  • 31 December 2013 - 19:51

    Ome Jan En Tante Ada:

    Hoi Stef,

    Leuk om jouw ervaringen vanuit het verre Kenia te lezen.
    Wij wensen jou een hele mooie oudopnieuw toe en alvast een goed 2014!
    We zullen morgen bij tante Annet en ome Siem een borrel met jouw ouders op jou drinken.

    Ook leuk te lezen dat jij connecties hebt met Yvonne Jonkman, die ik ook vrij goed ken. Haar expositie wordt gehouden in het gemeentehuis waar ik werk. Yvonne is een geweldige fotografe.

    Groetjes

  • 01 Januari 2014 - 12:40

    Yvonne Jonkman:

    Stef, WIE KENNEN WIJ GEMEENSCHAPPELIJK???? Jan Bakker???
    De connectie zit in het volgende: ik ben de docent Engels van Stef.

    En je geeft ons toch nog wel inkijkje in de Keniaanse tradities rond Nieuwjaar?

    Groeten en natuurlijk HNY!!!
    YJ

  • 01 Januari 2014 - 12:51

    Tineke Sneek (T,T):

    Hoi Stef op de eerste plaats een heel goed en gezond 2014 ook van ome Gerard en Rob.
    Leuk om jou verslagen te lezen.
    Veel sucses volgende week,maar met jou inzet moet dat lukken.
    Wij zijn ook fan van Commesaris Witse,van hem leer je vloeken.
    Stef heel veel sucses met je stage ,en we blijven je volgen.
    Gr TT

  • 01 Januari 2014 - 23:04

    Saskia & Trijntje:

    Hai lieve Stef, even een hartelijke nieuwjaarswens uit Benningbroek.
    De allerbeste wensen voor 2014; maak er een geweldig jaar van, maar daar ben je al aardig mee op weg!!
    Succes, plezier, avontuur, gezondheid en geluk, het is je allemaal gegund!
    Hartelijke groetjes,
    Saskia en een pootje van Trijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stef

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 29764

Voorgaande reizen:

19 Februari 2018 - 01 September 2018

HBO Buitenlandse stage Amerika

19 December 2013 - 07 Maart 2014

MBO Buitenlandse stage Kenia

Landen bezocht: