Kerstnieuws uit Kenia - Reisverslag uit Limuru, Kenia van Stef Berkhot - WaarBenJij.nu Kerstnieuws uit Kenia - Reisverslag uit Limuru, Kenia van Stef Berkhot - WaarBenJij.nu

Kerstnieuws uit Kenia

Door: Stef Berkhout

Blijf op de hoogte en volg Stef

25 December 2013 | Kenia, Limuru

Hallo thuisblijvers,

Hier Kerstnieuws uit Kenia.

Maandag, het begin van een nieuwe week. Het wekkertje staat op 06:30 uur, dan eerst maar de boiler aanzetten voor warm water met douchen. Na het douchen even een Hollands ontbijtje naar binnen werken, anders haal ik de middag niet. Meestal zijn we vóór 08:00 uur op de farm, mooie tijd om te starten. Ik heb besloten om maar eens een korte broek aan te trekken, want heb ze tenslotte niets voor niets mee. In een lange broek hou je het ook wel uit, maar je moet optimistisch blijven toch!

Overigens, misschien heb ik het al wel verteld, maar de wegen zijn toch slecht hier joh. Je hebt je auto binnen een paar jaar helemaal aan barrelen gereden hier. Voordeel van hier is wel dat de brandsof goedkoop is, omgerekend heb je 1 liter Euro 95 voor minder dan 1 euro.

Ik besluit aan mijn to do lijst te beginnen vandaag, maar al snel wordt bevestigd wat men van tevoren al gezegd had. Je kan beter geen planning hebben, want daar komt toch weinig van terecht. Ik heb het evengoed naar mijn zin, de werkdagen tellen meer uren dan in Nederland, maar ze zijn ook zo weer voorbij!

De avonden gaan er hier redelijk hetzelfde uit zien volgens mij. Na het eten om 19:00 uur een filmpje kijken en daarna ben je moe dus ga je om 21:30-22:00 uur al naar bed. Films zijn hier trouwens in overvloed verkrijgbaar, op elke straat staat wel een verkoper met een doos vol DVD’s. Goede kwaliteit voor maar ongeveer 2 euro per stuk. En gewoon de nieuwste van de nieuwste staan er tussen hoor, zo kochten we van de week ‘Mandela’ (hoe lang is die al uit?). Als we ergens even iemand regelen voor een nieuwe satelliet kunnen we ook BVN ontvangen.

Tja, dan is het alweer dinsdag. Ik kan bijna niet beseffen dat het al bijna Kerst is, komt ook doordat het hier heel anders gevierd word dan in Europa. Zoals ik al zei zijn Kerstbomen hier zeldzaam, op dat pracht exemplaar in het winkelcentrum na dan.

Op het werk ervaar ik nu ook de eerste frustraties. Waarom doet de labelprinter niet wat ik wil? En waarom weet ik niet wat er dan mis aan zou moeten zijn? Maar, dit is Afrika, dus je moet denken in oplossingen en niet in problemen. Ik kom er uiteindelijk wel uit, alleen het duurt even. Ohja, mocht je ooit willen gaan werken in Afrika, laat je perfectionisme asjeblieft thuis, is hier hartstikke onhandig!

Het is wel fijn dat ik gewoon goed contact kan hebben met Stefan in Nederland, Skype is toch een gouden uitvinding voor dit soort situaties. Zo kunnen we het er samen even over hebben als ik er alleen, of met James, niet uit kom.

De zon deed vandaag flink zijn best, we hadden een heel hoge lichtintensiviteit. Natuurlijk precies wanneer ik besloten had om me niet in te smeren tegen de zon… Dat weten we dus ook weer!

Steven had een Kerstdiner in zijn hoofd voor vanavond, dus we gingen eerst nog even wat boodschappen halen. Daarna stonden we samen in de keuken ons potje te koken. Onder het eten kwam Steven nog met een Kerstcadeautje aan, wat natuurlijk wel heel erg leuk is.

Woensdag, eerste Kerstdag alweer. We mochten uitslapen vandaag, want we zouden geen volledige dag gaan werken. Beetje onhandig getimed die Kerst, precies op een dag dat er shipment was.

Zoals ik al zei wordt er gewoon gewerkt met Kerst, de meeste 1 van de twee dagen. Sjaak Nannes had voor zijn personeel (kleine 500 man) een heus Kerstpakket geregeld, een zak meel en een pot bakolie. Je snapt dat de mensen hier erg blij mee zijn, leuk gebaar van hem.

Ja, ik begin toch zo langzamerhand steeds meer aan alles te wennen. Ik begin de mensen een beetje te begrijpen, de manier hoe zij denken en wat ze doen, en het land te accepteren zoals het is. Klinkt misschien een beetje raar, maar probeer het zelf maar eens te omschrijven als je in een land als dit verblijft. Voorbeeldje: we hadden een waterleiding nodig van PVC naar het nieuwe bassin toe. Wat doe je in Nederland? Je gaat naar een willekeurige bouwmarkt en haalt stukken PVC die je zo aan elkaar kunt plakken, gemak dient de mens nou eenmaal. Wat doe je in Kenia? Je sprokkelt een paar stukken PVC bij elkaar, zaagt de uiteinden recht, stookt een vuurtje van een oude doos, houdt de uiteindes boven het vuur en je maakt de dingen gewoon pas. Die mensen zijn hier, op hun eigen manier, zo vindingrijk…

Dus, ja, waar was ik, eerste Kerstdag. Kerstgevoel of niet, de tijd tikt door. Ik geloof dat we straks nog een terrasje gaan pakken in Nairobi, en morgen misschien naar Naivasha, waar nog een aantal Nederlanders zitten. We’ll see!

Vanmiddag nog even kunnen Skypen met het thuisfront, altijd wel fijn om hun weer even te horen en te kunnen zien ;).

Trouwens, het is me eindelijk gelukt om wat foto’s online te kunnen zetten. Je kunt ze zien bij mijn eerste verslag, of op mijn Facebook pagina.

Ik sluit af voor nu. Het is 15:40 uur, aangenaam weer, overwegend bewolkt en zo’n beetje 21 graden.

Fijne Kerst iedereen en tot het volgende verslag!

  • 25 December 2013 - 14:27

    Tineke Sneek (T,T):

    Stef zalig kerstfeest.
    Gr TT

  • 25 December 2013 - 14:32

    Ruurd:

    haha werken met kerst is toch gewoon haha, beide hutten zitten kei vol duz knallen maar! mmm beetje meer zon lijkt me wel ff lekker !! succes man ga weer ff verder .

  • 25 December 2013 - 17:44

    Ome Piet:

    Stef,

    Goed te lezen dat je je draai daar in Kenia gevonden hebt. Lijkt me toch wel aanpassen. Wat hier in Nederland heel gewoon is is daar toch wel even anders.
    Ik vind het leuk om je verhalen te lezen en gelukkig dat je dus niet alles op facebook zet want dan haak ik af.
    Het is het nu 1e kerstdag en de voorbereidingen voor het gourmetten is in volle gang. Ook weer gezellig.
    Ik wens je ook een fijne kerst toe. Lijkt me trouwens wel vreemd om bij 21° C kerst te vieren.


    Groeten ome Piet

  • 25 December 2013 - 17:50

    Saskia & Trijntje:

    Heel fijne Kerstdagen Stef!!
    Ik vind dat je al aardig aan het wennen bent hoor, complimenten, want dat het daar een heel andere wereld is, zal je wel duidelijk zijn inmiddels.
    Is Nairobi wel een moderne stad? Natuurlijk zullen er arme buurten zijn, maar is er b.v. een groot winkelcentrum en winkelstraten?
    Hoe vieren de Kenianen Kerst? Is er een kerk daar bij jou in de buurt en gaan ze daar dan naar toe?
    Prachtige foto's heb je gestuurd van de internetwinkel; heel bijzonder! Landelijk zullen we maar zeggen he?
    Hier heeft het weer erg gestormd eergisteren en de hele poort is ingestort en heeft de XXXL Kerstman gehalveerd!!! Hij is keurig doormidden: z'n benen stonden er nog en z'n bovenlijf lag er naast. De 2 gedeeltes zijn verder nog heel, bizar!
    Veder gaat alles z'n gangetje, ben een weg aan het banen in mijn huiskamer en heb vandaag de kerstboom opgetuigd, beetje laat maar wel gezellig zo'n dagje helemaal alleen voor mijzelf, lekker rommelen, morgen ook thuis tot 16.30 uur, dan komt Beppie koffiedrinken en gaan we een hapje eten samen: 2 eenzame zielen hahahahaha!!!
    Geniet, smeer je a.u.b. IEDERE DAG IN MET ZONNEBRANDOLIE, je verbrandt levend in dat klimaat, jij al helemaal met je lichte huid en doe voorzichtig!
    Liefs en groetjes, ook van Trijn
    Sas.

  • 26 December 2013 - 08:30

    Stef Berkhot:

    Ome Piet,

    En ik was er nog wel zo van in de veronderstelling dat ik zo'n moderne oom had, haha! Ja, gourmetten blijft toch traditie he, inderdaad altijd erg gezellig. Zoals je al aangeeft, Kerst vieren bij 21 graden is erg vreemd, heb dan ook niet erg het gevoel dat het Kerst is nu.

    Saskia,

    Nairobi is best wel een moderne stad, uiteraard telt het grote winkelcentra (denk aan de aanslag op Westgate). Maar er is wel een duidelijk onderscheid tussen de 'rijke' en de 'arme' als je begrijpt wat ik bedoel. De kerk is heel belangrijk voor Kenianen met Kerst, ze gaan er allemaal heen hoor. Maar kerken zoals wij die hier hebben zijn er niet mee te vergelijken. Vaak is het gewoon een soort schuur met een groot kruis op het dak.

    Hier waait het ook wel, maar vast niet zo erg als bij jullie. Ik hoop voor je dat de Kerstman al afgeschreven was haha ;).

    Trouwens, Sas, toen ik je meer foto's wilde mailen kreeg ik bericht dat jouw mailbox vol zou zijn.....

    Geniet van jullie Kerst allemaal!!

    Groetjes Stef.

  • 26 December 2013 - 23:54

    Saskia & Trijntje:

    Mailbox zegt vol te zijn, maar is dat volgens Ziggo niet, 81%.
    Heb al e.e.a. verwijderd, maar geen succes; zal mij er morgen in verdiepen.
    Heb alle foto's kunnen bekijken via deze site,
    Tot horens,
    Groetjes Sas.

  • 29 December 2013 - 14:20

    Anneke Brat:

    Hey die Stef, leuk om je verslagen te lezen man!
    Ik wens je een heel mooie en leerzame tijd daar in het verre Kenia en natuurlijk ook de allerbeste wensen voor 2014.
    Groeten Bert en Anneke Brat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stef

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 503
Totaal aantal bezoekers 29754

Voorgaande reizen:

19 Februari 2018 - 01 September 2018

HBO Buitenlandse stage Amerika

19 December 2013 - 07 Maart 2014

MBO Buitenlandse stage Kenia

Landen bezocht: