Camping-weer in Kenia - Reisverslag uit Limuru, Kenia van Stef Berkhot - WaarBenJij.nu Camping-weer in Kenia - Reisverslag uit Limuru, Kenia van Stef Berkhot - WaarBenJij.nu

Camping-weer in Kenia

Door: Stef Berkhout

Blijf op de hoogte en volg Stef

18 Februari 2014 | Kenia, Limuru

‘Goedemorgen’
> ‘Mogge’
‘Al weer wat beter gehumeurd?’
> ‘Haha’
> ‘Was het zo erg?’
‘Ja’

Ja, inderdaad, ook in Afrika heb je wel eens een down-day. Ik had de afgelopen week best wel een paar momenten dat ik het even moeilijk vond om positief te blijven. Geen idee waar het precies aan lag, waarschijnlijk een combinatie van verschillende dingen. Je mist soms toch wel iemand die ’s avonds ff aan je vraagt hoe het gaat en hoe je dag was, ff iemand waar je lekker mee kunt praten en bij wie je je ei kwijt kunt. Het ‘thuis’-gevoel mist toch misschien ook wel. Alhoewel ik me hier aardig thuis begin te voelen, je mist toch ook wel een hoop dingen van thuis. Daarom denk ik dat -onder deze omstandigheden- 3 maanden net mooi is.

Eigenlijk was mijn week verder wel prima. Er waren evengoed ook weer dagen waar ik echt van genoten heb, dat is ’s avonds naar bed ging met een voldaan gevoel. Wel met een kop vol gedachtes, maar die vinden allemaal hun weg wel weer. Het vreet energie allemaal, en met een 9-tot-5-mentaliteit kom je er hier ook niet, maar dit soort kansen moet je pakken wanneer ze voorbij komen.

Ik heb zowaar een beetje een wekelijks ritme ontwikkeld, en tussendoor heb ik tijd om verschillende dingen aan te pakken. Op het brommertje verplaats ik me tussen de verschillende farms, met als home het kantoor. De supervisors weten mij te vinden, en ik hun. En ik ben blij dat ze er zijn, want als ik mij in het Engels verstaanbaar probeer te maken bij de dames, heb ik 9 van de 10 keer het idee dat ze er niets van begrijpen. Eerst gaf ik ze nog het voordeel van de twijfel, maar nu haal ik gewoon de supervisor erbij, en die vertaalt het even . Wat Werkt Wel!

De eerste resultaten van mijn proef, waarvan de voorbereidingen zo lang duurde, zijn ook zichtbaar. En jawel, ze lijken op dit moment nog positief ook! Kijk, dat is weer 1 stapje in de goede richting en geeft energie om door te gaan.

Woensdagmiddag ben ik met de truck mee geweest naar de luchthaven om te zien hoe dat er daar allemaal aan toe gaat. Natuurlijk wist ik wel hoe het er in Nederland aan toe gaat, maar ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik me er hier van moest voorstellen. En het heeft mij positief verrast, ik had niet verwacht dat alles zo modern zou zijn. Voor Europese begrippen was het waarschijnlijk vrij standaard te noemen, maar voor hier leek het mij vrij modern. Onze kalanchoë stekken worden altijd bij Airflo gedropt, en na een tijdje wachten mocht ik daar, als visitor, ook naar binnen om een kijkje te nemen. Ik was de strenge beveiliging gepasseerd en werd ontvangen door de manager, die mij een complete rondleiding gaf. Jammer dat ik natuurlijk weer geen foto’s mocht maken, maar erg interessant allemaal om alle mogelijkheden te zien. En gaaf natuurlijk dat hij deze tijd voor mij vrij wilde maken. Hij zei ook al, al had je vorige week gekomen, had ik nog geen 2 seconde tijd voor je gehad vanwege de gigantische Valentijn drukte.

Donderdagmiddag Skype ik altijd even met thuis, en dit keer was opa daar toevallig ook. Dus opa ook voor de webcam, leuk om hem ook weer even te spreken. Techniek hé, mooi dat dat tegenwoordig allemaal kan. Ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om hem alvast te feliciteren met de verjaardag van oma, 18 februari. Zondag zouden ze dat bij ons thuis gaan vieren voor de familie.

Donderdagavond zijn Steven en ik wezen eten bij de Thai in town, samen met James en zijn vrouw. Het restaurant zat vrij dichtbij het VN-complex enzo, en dat was ook wel te zien. Zo op het eerste gezicht leken er veel informele zakendiners plaats te vinden. En geloof het of niet, maar stom toevallig krijgen wij een tafel toegewezen dat pal voor die van een Nederlands stel staat. Haha, omdat wij Engels praatte, hadden zij waarschijnlijk niet door dat wij hun gewoon konden verstaan. Dan denk je lekker te kunnen praten omdat toch niemand je verstaat, haha. Uit de menukaart werd ik niet zoveel wijs, dus ik ging blind op de aanbevelingen van James af. En dat was wel een geslaagde keuze moet ik zeggen.

Zaterdagmiddag na het werk heb ik maar even een kapper bezocht. Nog 3 weken wachten was me net iets te veel, en natuurlijk wilde ik dat hier ook wel eens meegemaakt hebben. Wees gerust, ik ben niet naar een lokale Kinyozi gegaan, dus ik kom niet met een Afrikaans kapsel thuis haha. Nee, in Village Market zit een knappe kapper, en voor €9,00 en een beetje fooi ben je klaar hier. Weer knap voor het bezoek dat komende week allemaal gepland staat op de farm ;).

Na de kapper gelijk even naar de telecomwinkel gelopen en nieuw beltegoed gekocht. Ik denk dat ze me nu inmiddels wel kennen daar, ik kreeg deze keer ook stom toevallig een compliment over de kleur van mijn haar, goede timing dus. Maar hoewel onderling bellen binnen Kenia vrij goedkoop is, het beltegoed vliegt erdoorheen. Even kort naar Nederland bellen, of voor het weekend toch nog even wat MB’s kopen. Tja, gelukkig is het maar 3 maandjes, dus zien we het maar even door de vingers. Maar voor iedereen die hier nog eens heen komt voor werk, regel een telefoon van de baas haha.

De beste gesprekken voer je buiten werktijd, inderdaad, klopt. Alhoewel ik vind dat hij zijn tijd af en toe wel beter kan besteden, James weet erg veel. Hij heeft een bak ervaring en daardoor ook een sterke eigen mening ontwikkeld. Dat resulteert dus af en toe in interessante discussies en gesprekken. Het was zes uur ‘s avonds, en vlak voor ik naar huis wilde gaan, zei ik tegen James: ‘Nog 2,5 week, James, dan ben ik weer weg!’. Een half uur later was ik er dus nog steeds. Hij dacht dat het slechts een kwestie van een paar jaar zou zijn voordat ik hier weer terug zou zijn. Als ik er eenmaal aan geproefd zou hebben, zou ik wel weer terugkeren. Nou James, wellicht zou je gelijk kunnen hebben. Ik moet zeggen, als de omstandigheden goed zouden zijn, zou ik het hier best wel een tijdje uit kunnen houden. Who knows…

Afgelopen weekend was het weer donker, regenachtig camping-weer. Dat is het nu nog steeds overigens. Er is in korte tijd veel water gevallen, en dat heeft ook wel wat schade toegebracht hier en daar. Gelukkig zijn de kalanchoë kassen redelijk ongedeerd gebleven, en brengt het onze planning niet in gevaar. Maar als je ziet wat water hier kan doen, bizar. Hoewel ze hier ook een regenseizoen kennen, het lijkt er allemaal haast wel niet op gebouwd te zijn. Hele muren van waterbassins spoelen weg, alsof het niets is. En ja, wederom de wegen. Ik begin zo langzamerhand te denken dat we in Europa verwend zijn met onze goede wegen. Vooral na een regenbui ga je hier niet voor je plezier een toertje maken over de lokale dorpsweggetjes. En het lijkt wel dat wanneer er hier regen valt, dat het altijd gepaard gaat aan stroomstoringen. Men had het van tevoren al gezegd, en inderdaad, het weekend telde er wel weer een aantal.

Zo, ruim 1.200 woorden getypt alweer, zie ik in mijn schermpje. Ik zal het niet te lang maken voor jullie, ik houd er weer mee op voor deze keer. Goed om te zien en te horen dat jullie het leuk vinden om mijn verslagen te lezen. Volgende week horen jullie wel weer van mij!

Groetjes Stef.

  • 18 Februari 2014 - 06:50

    Yvonne Jonkman:

    Het is weer geweldig Stef, zo'n lekker lang verhaal over je ervaringen. Engel en ik praten regelmatig over jullie. Van NZ en Australië horen we niet veel. Jammer.
    Nu snel ontbijten en op naar Hoorn, Blauwe Berg. Lange dag weer en morgen vrij. Volgende week is het vakantie!

    Yvonne

  • 18 Februari 2014 - 09:43

    Tineke Sneek (T,T):

    Hoi Stef Gelukkig ben je daar ook wel eens uit je hum,weten ze ook hoe dat is met jou.
    Geliukkig gaat het weer goed nog een paar weken en je bent weer thuis.
    Weer een mooi verslag sucses voor de komende week.
    Gr TT

  • 18 Februari 2014 - 16:55

    Ome Gerard (van TT):

    Was weer een heel verhaal Stef ! Mooi om te lezen. Je doet veel ervaring op en dat is heel belangrijk.
    Nog veel succes de komende weken.

  • 18 Februari 2014 - 17:49

    Agatha:

    Gelukkig Stef, je bent ook maar een mens, met af en toe een wat minder humeur. Moet kunnen toch?
    En die WWW moet je erin houden hoor! Kan je niet linksom, dan ga je rechtsom.
    Heb je ook een selfie met lang haar? Lijkt me ook wel eens leuk om te zien. En over drie weken alweer naar huis. Wat gaat de tijd toch snel. Jammer dat over drie weken jouw wekelijkse verhalen niet meer te lezen zijn. (of blijf je doorschrijven?)
    Volg je in Kenia ook nog een beetje de Olypische Spelen? "we" doen het weer goed!
    Jorrit Bergsma net goud gewonnen op de 10 km.
    Groeten vanuit Wognum.

  • 23 Februari 2014 - 16:49

    Saskia:

    Hai lieve Stef, ben een beetje laat met het lezen van je verslag, niet dat ik er niet aan dacht hoor, maar gewoon druk met mezelf he? Het wekelijkse verslag is net zo gezellig als b.v. de Libelle of de Margriet iedere week; je kijkt er ongewild naar uit en bent benieuwd wat je nu weer hebt beleefd, echt heel leuk!
    O.K., deze week een beetje veel wolken in jouw mooie blauwe lucht, maar dat hoort af en toe, totaal niet over inzitten zou ik zeggen en morgen als je je weer beter voelt, dan waardeer je de zon weer extra als die weer volop schijnt.
    Vergeet niet: het is ook niet niks, zo uit het warme nest 3 maanden in een totaal andere wereld, 24/7 zoals de amerikanen dat zeggen. Alle indrukken en werkzaamheden, alle nieuwe gezichten hoe lief ze ook voor je zijn, het is allemaal nieuw en dan vind ik en (ik denk velen met mij) dat je het fantastisch doet! Een groot compliment is op z'n plaats!
    Vergeet niet een leuk aandenken aan je eerste grote buitenlandse reis te kopen; zo'n souvenir brengt soms na lange tijd nog een glimlach van herinnering aan een superleuke tijd en het gevoel van de zon op je wangen op een druilerige middag in Nederland!
    Nog effies en je zit weer aan de tafel, bloemkool met een gahaktbal op je bord. OOK GEWELDIG ABSOLUUT, maar springbokvlees is ook heel lekker, geniet er nog maar van!
    Dikke knuf, ook voor alle olifantbaby's en prachtige andere dieren
    ALLE LIEFS, van Trijn en Sas.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stef

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 493
Totaal aantal bezoekers 29678

Voorgaande reizen:

19 Februari 2018 - 01 September 2018

HBO Buitenlandse stage Amerika

19 December 2013 - 07 Maart 2014

MBO Buitenlandse stage Kenia

Landen bezocht: